torsdag 10 maj 2007

Min finske hjälte

Titta! Hasse Svens. Denna idol. Ikon. Hjälte. SVT:s korrespondent i Helsingfors så länge jag kan minnas. Han har gjort allt. Alltid när det är ett reportage från Finland så har han varit där oavsett om det handlar om sport, politik eller nöje. Han är ett geni.
Jag skakade genast tass med denne man som naturligtvis fanns på plats när The Ark gästade svenska ambassaden i Helsingfors.


Fast egentligen var det inte så självklart att Hasse Svens var på plats. Han kom direkt från Tallinn där han bevakat oroligheterna. Det gick ju så illa att ryska demonstranter krashade hans kamera. Så hos ambassaden visade han upp sitt nya redskap. En sprillans ny Panasonic med hårddiskminne.
Han berättade att många på SVT var beredda att rycka in i hans ställe i Helsingfors ifall oroligheterna i Estland kulminerade och han tvingades vara kvar.
Men nu springer jag säkert på honom i Eurovisionsammanhang för den här mannen jobbar jämt. Och själv. Kolla bilden. Enmansteam i sitt perfektum.


Ola Salo var i ambassadmiljö igen efter USA-skandalen i oktober. Det var då han sa på en spelning vid invigningen av den nya ambassaden i Washington att ett förbipasserande flygplan var på väg in i Vita Huset. Det gillades inte. Blev ett jävla liv. Turnén stoppades. Ola Salo blev paranoid och så krypskyttar på taken.
Nu är allt lugnt och Ola Salo har lärt sig en läxa. Tungan vaktade han noggrant hos svenska ambassadören Eva Walder-Brandin.
På bilden intervjuas Ola av Therese Nyberg och Mikael Forsell. Multimediagudarna.



Det här är den syn som möten mig när jag jobbar. Sedan klipper jag inslagen i min portabla redigeringsdator och skickar hem inslaget till Sverige.


The Ark poserar inför kamerorna på svenska ambassaden. Det bjöds på drinkar, viltköttbullar och snittar.