onsdag 23 maj 2007

Takida pressar pressen

De spelar kommersiell amerikansk poppunk. De spelar för utsålda hus, säljer plattor och kommer att toppa albumlistan nästa vecka. Men vilka känner till Takida?
Ångekvintetten har sedan debuten 2006 dissats av media trots att uppenbarligen folket gillar dem. Jag är så trött på att musikjournalister måste vara så himla creddiga och "rätt". Jag möter sågningar själv när jag öppet och ogenerat talar om att jag gillar Magnus Uggla, E-type och Måns Zelmerlöw. Artister som den stora massan diggar men som en musikredaktion spyr på.
Nä, det ska vara Moonbabies, The Strokes och något obskyrt kritikerhajpat indieband från Malmö som gäller. Jag är så trött på det. Även om jag också gillar nyss nämnda grupper.
Extra påtagligt blev det efter mötet med Takida. Vi gjorde ett litet klipp på det. Kolla här tänkte jag säga, men eftersom ingen tidning köpt inslaget av TT än så går det inte.
I alla fall så har bandet ständigt mobbats i pressen. De känner sig så motarbetade på sina håll att de bojkottar deras tidning på orten (de är från Ånge men huserar i Sundsvall).
De ger inga intervjuer till Sundsvalls Tidning. De går till konkurrenten Dagbladet istället. Anledningen är att de dissas i krönikor, felvinklas i artiklar och inte tas på allvar i ST. Märkligt beteende.
Skulle Mando Diao behandlas likadant i Borlänge Tidning eller Dalademokraten? Tror inte det trots att de ofta förtjänar det.
Synd om fansen. Det tycker Takida med när dom läser recensioner där bevakaren på plats undrar "varför de kommit till konserten när det finns så mycket som är bättre".
Nu berättade grabbarna i Takida att ST försökt bjuda över bandet på kaffe för att tala ut om bojkotten. Gör inte det! Stå på er!