söndag 17 juni 2007

Mat ska ätas av andra

Creme Brulée med färska hallon. Tog ett dygn att göra detta lilla mästerverk till efterrätt. Tyckar faktiskt att det är roligast att bjuda på mat. Det ger mig kickarna.
Det smakar inte alltid godast det man själv har tillrett. Smaklökarna mina är som allra självkritiska då. Bättre är det då när fru Pia lagar mat, jag vräker ihjäl mig av hennes läckerheter.
Men min deltidsföräldraledighet har fått mig att bli lite av en gormand. Jag provar lite mer avancerade rätter ur kokboken. Helst vill jag laga allt helt själv och ifred i köket. Har lite att göra med mitt dåliga självförtroende i köket tror jag. Jag vaktar mitt käk som en varg och biter gläfsande ifrån ifall någon kommer för nära mitt revir.
Men sedan står maten på bordet när Pia kommer hem från jobbet. Och att se henne njuta, samt den mer svårflörtade Elsa, är den stora tillfredsställelsen.


Måste säga att Bruléen smakade utsökt. Trots att jag själv lagade den.