onsdag 11 juli 2007

Solen följer vår väg


Det känns märkligt med nyheter om översvämmade källare och regn och åter regn när vi i Norrland haft underbara dagar i solen. Bygga sandslott, lyssna till Filip och Fredrik i hängmattan, grilla lax, dricka kall öl i solnedgången, hugga ved och njuta av stugliv i sommarsverige. Fantastiskt.

Vilken tur vi har haft.

Men det tar emot att blogga nu på semestern. Gud vad det tar emot. Varför gör jag det? Pliktskyldig som jag är måste något skrivas i den vilande bloggen när jag fått tillfälle hemma hos svärfar i Ljudsdal som faktiskt har internetuppkoppling. I stugan i Pengsjö utanför Vännäs har jag känt mig helt avskärmad, men på ett underbart avkopplande sätt. Även fast tv funnits där och en 3G-mobil som jag kan kolla mejlen på.

Mest har jag saknat morgontidningen. Sjukt vad medialt krävande man är. Hela tiden detta intag. Jag sitter nog djupt rotad i mediekonsumtionsträsket.

Äh, nu skiner solen även i Ljusdal. Elsa sover i vagnen. Jag kopplar strax ner mig för att ta henne till Färila hembygdsgård och låta henne träffa olika djur där. Det är en annan underbar värld som jag inte ruckar på - inte ens för en färsk morgontidning (svärfar har ingen tidning dumt nog).