onsdag 29 augusti 2007

Jag springer högervarv

Springer man motsols i skogen? Alltså i dessa friidrottstider är det tydligt att man ska springa vänstervarv (motsols) på löparbanan. Men är det en oskriven lag att det även gäller i motionsspåren.
Efter kvällens runda i Älvsjöskogen tänkte jag på, under mitt vanliga medursslinga, att jag möter mycket mer folk än jag springer ifatt. Jag springer inte som ett gehu i spåren så någongång borde en hurtig långdistansare komma smygande förbi mig, men det har aldrig hänt.
Ingen rycker heller på ögonbrynen när jag möter dem, eller törs säga "hörrudu, fel, fel, fel, man springer varvet åt andra hållet". Möjligen att folk reagerar på mitt högljudda valrossflås eller min dyngblöta tröja.
Men nu det så att jag inbillar mig att rundan i riktning motsol blir betydligt mycket jobbigare och backigare så jag tänker fortsätta revoltera i skogen. Stå upp för medsolsvarvet, allt går mycket lättare då.