tisdag 18 september 2007

Niklas Svenssons arbetsmetoder

Läser om Niklas Svensson i DN. Minns hans arbetsmetoder när jag för några år sedan var ner och bevakade "Expedition: Robinson" i Malaysia åt TT Spektra.
Bland annat hade han egna munskydd med sig som han delade ut till några tävlande på flygplatsen i Bangkok (det var under den hysteriska virustiden) . Bilderna som togs hamnade naturligtvis i Expressen med stora rubriker över sig.
På själva Robinsonön där vi journalister var förskansade så skulle jag stanna kvar några extra dar medan övriga skulle åka hem till Sverige. Det tyckte inte SVT:s dåvarande nöjeschef Hans Rosenfeldt om: han ville inte se några journalister på ön.
Uppbackad av min chef hemifrån stod jag emot en rosenrasande tv-chef. Jag blev av SVT/Strix erbjuden ett boende på en annan ö men jag sa envist nej.
Inför en av förhandlingarna skojade vi journalistkollegor med varandra och sa att jag borde kräva lyxhotell för att vika mig. Vi skrattade men jag sa att det också kändes fel.
Dagen efter ringde min chef från Sverige undrade vad jag höll på med. I Expressen stod det att "TT-reporter ställer krav på lyxhotell för att flytta från Robinsonö". Niklas Svensson var artikelförfattaren.
Jag var inte så glad på honom.
Uppenbarligen fortfarande långsint. Haha.

Till saken hör att jag bodde kvar några extra dar på ön för att skriva ut några deltagarporträtt och jag gjorde det utan att störa dokusåpaproduktionen där nere. Så var det med det. Och boendet var lyxigt nog som det var.