söndag 2 december 2007

En bok på finska

Hela hösten har jag stapplande och långsamt tagit mig igenom boken. Inte för att den är dålig. Nej, den är på finska och det har varit en pärs.
Jag tror mig ha förstått stora delar av den. Utgångspunkten är bra i Miika Nousianiens "Hallonbåtsflyktingen" (originaltitel: "Vadelmavenepakolainen") om en finne som inombords är en svenne. Han kallar sig för transnationell och gör allt för att bli svensk. Vilket leder till många humoristiska exempel på svenskhetens fördel. Killen i boken är dock obehaglig, en psykopat, ja säg när har en psykopat varit trevlig men det gör det hela problematiskt. Det är ju ingen kille man känner eller vill känna sympati med för till slut spårar hans trånande efter att bli svensk ur fullständigt.
Men totalt sett är det en mycket underhållande väl läsvärd bok så håll utkik efter den när den kommer ut på svenska. Jag ska då läsa den igen och se om mitt intryck ändras.