måndag 25 februari 2008

Förlorare firar bäst

Så även Sportbladets Erik Niva är Spursfan. Vi är ett hårt beprövat anhang. Läser med stor behållning Eriks krönika i bladet i dag efter att Tottenham äntligen i helgen vunnit en titel i England.
Jag är lite äldre än sportskribenten så mina första Tottenham-minnen sträcker sig till början av 80-talet då alla höll på Liverpool. Och jag menar då ALLA.
Man fick verkligen stå upp för sitt Londonlag som hängde med som bäst snäppet under topplagen under 80-talet. Men ligacupvinsten 1981 etsar sig starkast fast i minnet. Klubben vann ju en titel och min hjälte var argentinaren Mario Kempes.
Men det där med att en del älskar att följa ett förlorarlag kan jag inte förstå, det är ju ett enormt lidande man utsätter sig för. Men desto större glädjerus när man för en gångs skull vinner.
Det är inte svårt att spåra förlorargäng till mig när jag nämner några av mina favoritlag som Toronto Maple Leafs, Leksand, Tottenham, Brage och Hammarby.
Men hoppet överger en aldrig...