tisdag 30 september 2008

"Stjärnor på is" går en tuff utmaning

Programledaren Josefin Sundström åkte runt och glänste på gårdagens presskonferens av TV4:s nästa stora underhållningsprogram "Stjärnor på is". Motståndarna kastade avundsjuka blickar.
Kändisar har under sex veckor tränat konståkning inför lördagens första direktsända moment. Någon kanske ryker redan efter bara en minut på isen. Lite snopet.
Jag tänkte att jag med min erfarenhet på hockeyrör och inlines skulle bemästra konståkning. Men precis som med Idolvinnaren Markus Fagervall, som spelat med Bodens A-juniorer som bäst, upptäckte jag att konstgrillorna har taggar längst fram. På varje frånskjut högg de i isen och jag föll handlöst på isen.
Det här hände på 90-talet. Senare när min fru, som är gammal konståkerska, under några av våra första dejter visade hur det går till med några enkla tricks på isen har jag den största respekt för sporten.
Konståkning är ingen lek. Det är skitsvårt. Även "köttbullen" är en tuffing.