onsdag 1 oktober 2008

Stå för det du sjunger

Det finns en föreställning om att singer/songwriters bara skriver personligt upplevda texter. Helt i sin ordning tycker jag. Det ökar trovärdigheten och känslan för musiken.
Lyssnar på Hello Saferides nya skiva "More modern short stories" och slås av två störningsmoment. Dels vill jag hellre se Annika Norlin sjunga på svenska i Säkert! för hennes svengelska uttal stör mig, dels sabbas intrycket av den fantastiska låten "Maria". Den är inte självupplevd. Det berättade hon för TT Spektra. Låten handlar om ett gammalt ex och det barn de kunde ha haft ihop. En text som berör många och uppbackad av en fantastisk musikvideo. Men som inte är sann. Synd tycker jag med påhittat. Men vaket att hon snappar upp såna ämnen.
Helt normalt i popvärlden att sjunga egna och andras texter som egentligen inte har hänt en själv säger vän av ordning. Jovisst, men håll med om att hon får mer respekt om det hon sjunger betyder allt för henne. Personliga tankar som hon bjuder sina fans på.
Jag kan inte heller låta bli att tänka på Sanna Nielsen i Melodifestivalen. Hon sjöng om ett tomt hjärta och fruktansvärt olycklig kärlek med lidelse och tårar i Globen. Men allt det som "Empty room" handlade om hade hon inte själv varit med om. Hon spelade känslorna har den lyckliga schlagerstjärnan sagt.
Nej, tacka veta jag artister som står för varje ord dom sjunger.