måndag 8 december 2008

Jag är en höjdare


Det ska vara legotorn mot taket, sandtorn höga tills de brister. Jag har en fascination av höga byggnader och det speglar av sig när jag leker med min dotter.

Jag blev helt till mig när jag såg senaste numret av Illustrerad vetenskap i närbutiken. Var tvungen att köpa ett lösnummer och trotsa min prenumerationsplikt mot den annars bättre vetenskapstidningen Allt om vetenskap.

Billigare och bättre byggteknik gör att vi kommer att se skyskrapor gå mot och passera en kilometer i höjd. Fantastiskt.

Jag som andmäktigt besökt byggnader som World Trade Center och Empire State Building i New York, Sears Tower i Chicago, CN Tower i Toronto och Petronas Twin Towers i Kuala Lumpur kan inte låta bli att kittlas av tanken på en kilometerhög byggnad.
Hur är det möjligt?
Bygg skrapor i Sverige. Jag är för ett mer modernt Stockholm. Det skulle liva upp stadsbilden. Men i dagar av finanskris och varsel stannar väl allt byggande där.
Jag återgår till legotornen...