måndag 19 januari 2009

En pappas tvillingtankar

Folk spärrar upp ögonen och säger grattis med eftertryck. Det är något magiskt över tvillingar.
Men det är också chockerande. Från att ha varit inställd på allt det jobbiga som ett barn innebär med förlossning och spädbarnsålder vet vi att det väntar dubbelt upp i år.
Och jag har inte riktigt smällt det än. Jag ser bara det jobbiga i det hela. Allt det praktiska lassas på en som en börda med dubbelt upp av bilbarnstolar, kläder, vagnar och sängar. Ordna en till barnkammare, säkra uttag och akta trappen.
Har läst mig till att män reagerar över ett tvillingbesked med självförtroende och ens mandom säkerställd - yeah mannen du fick två på ett sprut!
Kvinnor reagerar mer oroligt. Tänker på hur man ammar och hur tung graviditeten blir.
Alltså reagerar jag mer som en mamma.

Jag ser naturligtvis det underbara i två nya härliga flickor i familjen. Givetvis. Men det är väl mänskligt att få oja sig lite också. Faktiskt något mer ojande än vanligt eftersom jag brukar vara den som gillar läget och tänker mest positivt i familjen.
Men nu är det som det är. Jag kämpar. Min fru stöttar mig, hon är starkast av oss trots ansträngningen. Och jag försöker ge tillbaka men lider med hennes vedermödor under tyngre dagar.
Det är påfrestande. Men två härliga individer väntar på oss.
Och storesyrran har redan packat bilen full. För så här, se nedan, kommer det att se ut i kombin när fembarnsfamiljen Säävälä ger sig ut på vägarna.