måndag 19 januari 2009

Jag installerade Clinton

I kväll svärs Barack Obama in som USA:s 44:e president. Jag var själv på plats när Bill Clinton gjorde detsamma 1993.
Jag minns att jag och en brasiliansk au pair-polare och hans värdbarn åkte ner till The Mall och ställde oss nedanför Capitolium tillsammans med hundratusen personer. Bakom oss gick ett sus när filmstjärnan Jack Nicholson gick genom publikhavet som vem som helst.
Jag minns också att jag försökte ta in så mycket av ögonblicket eftersom det var så mycket snack om att det var ett historiskt ögonblick. Det fanns ett stort behov av "change" då också.


Festligheterna kring presidentinstallationen, Inauguration, pågick i flera dagar i Washington. På gratiskonserten uppträdde Bob Dylan, Michael Jackson och Diana Ross.
Jag klättrade till och med upp i ett träd för att se, och fota, bättre på en imponerade parad.

Men det var här man försökte frysa tiden en stund. Något att berätta för barnen när de blir större och åker som utbytesstudenter till Washington. Och kanske får vara med om den första kvinnan som blir president?