söndag 8 februari 2009

Så var Melodifestivalen

Summering efter första deltävlingen i Melodifestivalen (trots att jag inte var i Göteborg).

Programledaren Petra Mede: Skrikig, manusbunden och nervös. Fick inte till det ens när hon kunde freestajla med frågor under duellerna. En besvikelse - än så länge. För jag tror på henne i längden.

Publiken: Alltid fantastisk i Scandinavium.

Låtarna: Inte mycket att hänga i julgranen. Dessutom tipppade jag uselt. Trodde på Scotts och Carolina af Ugglas. Alcazars låt svänger men största behållningen var ändå den smärtsamma southern soul-balladen av Ugglas.

Nya röstningssystemet: Rafflande men för tajt mellan röstningarna. Kort tid att rösta på. En teori är att Scotts forlorade sin duell mot Alcazar för att "de äldre" inte orkar eller är snabba nog att rösta igen. Jag, som inte känner mig så gammal, tycker att det var ett himla knappade med telefonen under kvällen, mer än på fjärrkontrollen.

Tv-produktionen: Snyggt som vanligt. Enda var väl att artisterna inte var med på noterna och gick ur bild när de skulle sitta kvar i green room och så. Verkade lite förvirrade av allt.