torsdag 2 april 2009

Svårt att hålla inne på svaren

Jag hamnade framför kameran i natt i en skum dröm. Jag hade precis sett en pressvisning av en filmatisering av min debutbok "Mannen utan stake" och skulle intervjuas av ett tv-team.
Jag tyckte filmen sög. Den var riktigt riktigt usel. Men samtidigt kunde jag ju inte säga det i intervjun, det är som att skjuta sig själv i foten. Jag försökte svara som en diplomat.

- Vad tyckte du om filmen, Marko?
- (Gulp...) Nja, jag måste säga att boken är bättre, haha (nervöst skratt). Det blir liksom mer detaljer och skönare bilder.
- Du verkar inte ha tyckt om filmen?
- Nja, den var helt okej. Men läs min bok i stället.
- Men kan du svara ja eller nej på min fråga?
- Nja...

Har en aning om att den här drömmen uppkom för att vi i veckan tjatade (pressade) en känd person på det vi ville ha svar på.
Och då slog Ödet till i drömmen med en tankeställande revansch.