torsdag 28 maj 2009

Debatt om hårda barnmetoder

Babyn trycks hårt ner i vagnen med en rejäl knuff över nacken och huvudet. Klart det upprör.
Ja, då nådde debatten om Anna Wahlgrens omdiskuterade barnuppfostran även "Aktuellt" i kväll. Tidningarna i morse.
Här visades den videosnutt som illustrerar förfarandet med ett spädbarn som inte vill sova. Den kallas för "tryckpressen" och på Wahlgrens sajt är klippet borttaget efter en hätsk debatt på nätet.
Liggandes på magen skjutsas barnet fram och tillbaka i barnvagnen samtidigt som man ser Anna Wahlgren pressa ner bebisens huvud ner i vagnen. Det ser ut som misshandel.
Jag tänker inte använda den trots stundtals desperata tankar. När Fanny eller Ida inte kan lugna sig tar vi så klart till barnvagnen. Det är ett säkert kort. Lite rull är allt som oftast behövs.
Däremot kan jag erkänna att när jag kör en annan effektiv metod: jag vyssjar och lallar "Elefantsången" effektfull i marchtakt och det inte fungerar så kan det hända att jag irriterat stampar hårdare i golvet och byter ut lallandet mot ett hårdare "raj-rajande". Längre än så går jag icke.