söndag 26 juli 2009

Fett finsk sisurock

Låna dina öron till ett finskt band som står för psykedelisk rock med botten i Oasis, Jesus & The Mary Chain och TSOOL. Jag säger inte det här bara för att jag har finsk bakgrund, jo det gör jag också, men kolla in grymt coola Joensuu 1685.
Jag har i sommar lyssnat in mig på de unga finnarna som kan bjuda på treminuters intron för alla radiopratare att fylla ut med snack om ingenting i fantastiska "Nothingness" (som ni hittar här på deras Myspacesida) eller rocka loss i snabba "Kill/shot/love" eller "Crystal light" som ni kan se och höra här i bloggen.
Musiken är cool, framförd med attityd. Ta deras mest kommersiellt gångbara och tralliga spår "Baby, baby, baby" som de nästintill förstör med ett gitarrlarmande ljudmatta. Men det är charmigt.
Joensuu 1685 är en rocktrio bildad i Helsingfors 2007. Ynglingarna som är runt 20 år gamla heter alla Joensuu i efternamn men bara två av dem är släkt, bröderna Mikko och Markus.
Jag vill inte säga att det här är bra för att det är finskt. Nej, det är mer än så. Det här är ett långfinger till alla som tror att Finland bara bemästrar musik i form av Lordi, Rasmus och Boomfunk MC. Det här rockar fett.




Joensuu 1685 släpper den 24 september sin självbetitlade debutplatta i Sverige.