lördag 25 juli 2009

Orättvis förskola i Huddinge

Att ha tvillingar är dubbelt upp. Att dessutom ha en storesyrra är... trippelt upp.
Om nu min fru ska vara hemma ensam i höst med bebisarna Ida och Fanny samt fyraåriga Elsa kommer hon att gå under. Det går bara inte.
Elsa har sitt dagis. Jo, men i Huddinge säger lagen att storasyskon med hemmavarande småsyskon endast får vara på förskolan 15 timmar i veckan.
Det går att få dispens på detta. Vi har under våren fått ha henne 30 timmar i veckan under två månader. Elsa behöver sitt dagis. I höst gäller nya hårdare regler. Man måste ha ett intyg från någon instans som logoped, BVC, barnpsykolog etc. Men ingen på bvc vet hur det intyget ska se ut.
Och det krävs rätt rejäla skäl för att beviljas dispens har vi fått veta.
Att få tvillingar räcker inte som skäl. Inser någon på kommunen hur mycket arbete tvillingbebisar egentligen innebär?
Jag kan inte återgå till arbetet i höst. Jag kan inte med gott samvete arbeta medans min fru sliter ihjäl sig hemma. Därför förlänger jag min/vår föräldraledighet med två månader och hoppas att dagarna räcker i framtiden trots att vi båda är hemma. För det är åter igen; dubbelt upp med tvillingar.