fredag 24 juli 2009

Superbra "Superstars" i TV3

Oj då. I dag drar inspelningarna av TV3 "Superstars" i gång. Och det är verkligen en imponerande lista med deltagarnamn:

Ingemar Stenmark - alpint (lagkapten) Börje Salming - hockey (lagkapten) Thomas Ravelli - fotboll (lagkapten) Magdalena Forsberg - skidskytte (lagkapten) Magnus Wislander - handboll Per Fosshaug - bandy Anders Holmertz - simning Magnus Samuelsson - världens starkaste man Susanne Gunnarsson - kanot Ylva Nowén - alpint Malin Ewerlöf Krepp - friidrott Patrik "Bjärred" Andersson - fotboll Mathias Fredriksson - längdskidor Jesper Blomqvist - fotboll Ara Abrahamian - brottning Henrik Nilsson - kanot

Jag kommer ihåg hur stort "Superstars" var för mig som barn på 80-talet. Det spred sig till skolans värld också. På Bergaskolan i Smedjebacken hölls en tävling med skolans bästa nior som fick möta lärarna i "Superstar"-liknande grenar.
Oj, vad spännande man tyckte det var. Niorna som tävlade var våra hjältar, som en quarterback eller cheerleader i en amerikansk high school-film. Min livvakt Simon i vår klass (jag var så liten att tjejerna bara gullade med mig så Simon fick skydda mig från uppvaktningen). Han tog sig till lärarmötet och var en fena på basketstraffar.
Vilket drag det var på publiken i sporthallen. Det var minnen det.