tisdag 22 september 2009

Ingen kock hemma



Stjärnkocken Melker Andersson är aktuell med en ny kokbok "Hemma hos Melker". En bok om vardagsmat för hemmet med matminnen från uppväxten på 1970-talet.
Men kocken verkar inte vara hemma så mycket. I senaste numret av Laga lätt hälsar matmagasinet på hos honom och undrar hur han får ihop sin vardag.
Ironiskt nog, enligt Melkers dagbok för en vecka som publiceras i tidningen, verkar han knappt vara hemma alls utan mest på sina olika restauranger.
Här några utdrag ur dagboken:

"Måndag: Jag kom hem sent som vanligt! Som tur var hade Sanna lagat en av sina goda pastarätter till barnen. (...)
Tisdag: Idag kunde jag slita mig från jobbet och åkte hem och gjorde pannbiffar. (...)
Onsdag: (...) En annan gång kan jag göra en citron- vitlöksstekt kyckling i ugn. Det är sådant jag kan passa på att göra kvällen före, men det kräver förstås att jag är hemma. Och det är jag tyvärr väldigt sällan...
Fredag: har man tid är det härligt att ta sig till en saluhall och köpa lite extra fina råvaror till helgen. Jag har ju inte riktigt det hemmafokuset, oftast handlar jag till någon av krogarna. (...)

Varför har han bjudit hem Laga lätt till ett hemma hos-reportage när han sällan är hemma? Varför har han skrivit en bok om vardagsmat när han inte ens själv hinner laga mat hemma?