tisdag 8 september 2009

Stressmat med Tina Nordström

Maken till stressande program på tv har jag aldrig sett, förutom "24", än "Tinas cookalong" på TV4 i går. Här hackades det, pratades i osynk med andra stressade människor i köket, pang på med en vinjett, kallpratades med en förvirrad gäst (Pia Johansson), på en med en vinjett igen, tävling mot Bert Karlsson, nya recept, snack på engelska med Gordon Ramsay (vars tv-format det bygger på), köttfärs i pannan, mera värme och sedan lite reklam. Puh.
Jag som tyckte Sveriges VM-kval var stressframkallande.
Vad är syftet med programmet? Att vi ska få hjärtinfarkt i köket, eller tv-soffan för jag lagade som tur var inte mat samtidigt med direktsändningen igår, jag menar hur stressigt hade inte det varit. Snarare stress än arbetsro och inspiration till kommande middagar.
Men det är klart så stressigt som i cookalong är det stundom som småbarnsförälder. Släng in några skrikande bebisar i studion ska ni få se på fart.
Och vad gör gästen i köksstudion? Hon/han hinner ändå inte säga något vettigt under simultantestet när denne ska hålla jämna steg med Tina Nordström. I och för sig roligt att se Pia Johansson spexa och driva med Tinas matlagning.
Stress har man nog av i sitt eget kök. Påminn mig inte om det efteråt när jag slagit mig till ro i tv-soffan.