torsdag 1 oktober 2009

Var fan är min reporter?


Här är min lokalreporter. Om jag ser katter i träd eller vill uppmärksamma politikerna om att vår gata bör stängas av för genomfartstrafik så kontaktar jag henne.
Pernilla Fagerström är ensam reporter i Huddinge kommun (hon jobbar för lokaltidningen Mitt i Huddinge).
Det skriver min facktidning Journalisten om i senaste numret. De har kartlagt journalisttätheten i landet och hälsat på där det är bäst och sämst.

Huddinge är bland de sämsta. Jämför med Gävle som är en lika stor stad och har två tidningar med full redaktionsbemanning. Pernilla har inte ens sitt kontor i Huddinge utan i Liljeholmen.
Falun har flest antal journalister per capita.
Men i Huddinge identifierar vi oss kanske mer med Stockholm. Och räknar DN, SvD, City, Metro och kvällstidningarna som våra lokalblaskor.

Jag läser med stort intresse Mitt i Huddinge. Jag har alltid vurmat för det lokalt nära. Det som händer i kvarteret vill jag läsa om - också.
Speciellt insändarsidorna är för roliga lokalt. Om folk som irriterar sig på den tunga trafiken på Häradsvägen och folk som irriterar sig på folk som irriterar sig på trafiken på Häradsvägen. Det är underbar läsning.
Gratis sådan.
Synd att den inte kommer oftare i brevlådan än en gång i veckan.