lördag 21 november 2009

Mer än två ett tjejproblem

Jag trodde det var en myt. En höhö-grej som vi grabbar kan skratta åt.
Men nu visar det sig att min fyraåring Elsa gör det. Redan nu.
De är tre kompisar i grannskapet men de kan inte hålla ihop som en trio. Klassiskt tjejproblem.
Nu till hör Elsa den kategorin som tillsammans gaddar ihop sig mot den tredje och minsta av dem. Det är så tragiskt att se en hamna utanför.
Och ens dotter som man bara tror det allra bästa om. Att lilla hon ska bära sig illa åt. Varför kan inte tjejer vara sams mer än två stycken åt gången?
Ligger det i någon kvinnlig gen?
Nu gör vi vårt bästa för att fostra bort denna otrevliga egenhet. Vi förklarar och förklarar. Ger exempel. Målar upp olika scenarior.
Sedan slår mig tanken. Jag har tre flickor. Fyra med min fru. Hur ska det gå framöver?