onsdag 16 december 2009

Fem bästa skivorna från 2009

Musikmagasinet Sonic har listat sina årliga 25 bästa skivor. Av dem har jag kanske runt åtta stycken och ändå får jag lite promotion från skivbolagen som arbetande journalist.
Det som är anmärkningsvärt, obegripligt för min del, är att ettan på deras lista är Animal Collective och deras album "Merriweather Post Pavilion". Jag fick den elektriskt av skivbolaget men tålde inte den för fem öre. För mig totalt intentsägande electromussa.

Därför kommer här då min högst personliga årsbästa lista för 2009. Här är årets album:

1) Whitney Houston - I look to you

När den här comebacken av The Voice kom i höstas sågade jag den för att jag inte tyckte att hennes röst höll samma kapacitet som tidigare. Att den tagit stryk och att det kändes att hon inte kunde kräma på med hela sitt forna register. Det tycker jag fortfarande. Men trots detta håller plattan med sina fantastiska låtar och en ändå grym sångerska. Här finns dansgolvsröjare såväl som klassiska powerballader och textreferenser till en triumferande kvinna på stark återmarsch. Välkommen tillbaka.

2) Miss Li - Dancing the whole way home
Jag tycker den här skivan fick ett oförtjänt svalt mottagande när den kom. Borlängebruttan Linda Carlsson har lämnat umpabumpa-orkestern hemma och leverar här klockrena små tralliga melodier om allvarliga saker som missfall, snuskgubbar och självmord. Lysande svängig pop och bara dalareferensplus när hon sjunger om att hon träffade en snygg kille som hon föll för på Peace and love i Borlänge.

3) Mando Diao - Give me fire
Det går att dansa till Mando. Tack vare samarbetet med Salla och Masse tog Borlängebandet ett snyggt kliv upp i utvecklingen. Fick monsterhittar med "Dance with somebody" och "Gloria". Det svänger om rockbandet. Till extas om den snygga remixen av "Gloria" (Bassflow remake) funnits med som bonus på albumet.

4) Deportees - Under the pavement - The beach
Ett av många stoltheter från Umeå. De har ett så skönsjungande moget soulsväng i sin musik. "Out of love" är ett vackert favoritspår.

5) Erik Hassle - Hassle
Årets debutant. Nu kan vi väl sluta att alltid nämna Robbie Williams i samband med den här killen. 21-åringen från Katrineholm står så stadigt på egna ben med små smittsamma melodier om stora känslor. "Isn´t it obvious" är hjärtskärande berörande.

Heta bubblare: Kent, Pete Yorne & Scarlett Johansson, Lily Allen, Moneybrother