onsdag 27 januari 2010

Tvillingar gånger två


Att få tvillingar innebär dubbelt upp. Malin Nilsson, 27 år från Harnäs i Dalarna, har fyrdubbelt upp.
Hon har fått tvillingar två gånger. Lägg därtill en ensling.
Kolla bilden ovan. Två tvillingpar. Och så en klämd emellan.
Felicia och Philip är födda i augusti 2003. Enlingen är född i december 2004 och heter Olivia. Sist ut är Alice och William som är födda i januari 2009.
Att få tvillingar igen är egentligen inte så ovanligt. Men Svenska tvillingklubben skriver på sin hemsida att det tyvärr inte finns någon statistik på det. "Men det finns en relativt stor chans att det blir tvillingar en gång till om man tidigare fått tvåäggstvillingar. Man bär på ett anlag att släppa flera ägg samtidigt".
Jag är mäkta imponerad över sjuksköterskan Malin Nilsson som tar hand om två tvillingpar. Jag vet själv vad ETT par tvillingar innebär. Men två, jösses.
Jag känner henne inte men fick höra talas om hennes barnaskara. Så jag kontaktade henne av ren nyfikenhet, dels på mejl, dels per telefon. Hon verkar vara otroligt cool.
Och det här med tvillingar verkar hon ha tagit med sådan sansad fattning i och med att hon har det i släkten och därmed tidigt intalat sig att risken/chansen är stor att få dubbelt upp.
Men två gånger?
Nåja. Här svarar hon på några av mina frågor på mejlen.

Vad var det första du tänkte när du för andra gången fick veta att du väntar tvillingar?
Jag var på ett vaginalt ultraljud i vecka 5 och då såg doktorn att det var ett foster och en knöl, det kunde betyda missfall eller att det var två igen. Fick ett återbesök tio dagar senare för att kolla om det var två. Innan det var dags för återbesöket visste jag att det var två, eftersom jag hade samma symtom som första gången jag väntade tvillingar, nämligen att jag vaknade vid klockan fyra-fem på natten och var så himla hungrig. Så när jag och Sussi (kompis) var till doktorn och hon konstaterade att det var två foster så kändes det bara kul.

Hur var det att få tvillingar första gången?
Första gången vi väntade tvillingar fick vi reda på det på rutin-ultraljud i vecka 18. Vi hade bara skojat lite om det tidigare, så att få reda på att vi väntade tvillingar var en mindre chock, men jag var i alla fall väldigt glad. När vi gick ifrån ultraljud-undersökningen så var allt jag hade i huvudet att göra med 2, siffran två, dubbelt av allt, ja du kanske vet hur det kan kännas. Jag var så trött efteråt att jag inte orkade gå in på affären och handla...
Sen att få dem, ja... vad ska man säga. Det var kul, jag kände mig lyckligt lottad som fått två små fina och friska bebisar. Samtidigt var det ett jobb utan dess like. Stefan (pappan) var hemma helt i två veckor, sedan började han jobba två eller tre dagar i veckan. Sen när de 20 pappa-dagarna var slut så jobbade han heltid.
Kan ju säga att mina bebisar inte sov hela nätterna. Under de första två månaderna var jag nog vaken i stort sett varje timme, antingen för att amma eller flaskmata eller bara trösta. Det var många tårar och tröttheten har inte försvunnit än =) Tror inte att den kommer försvinna heller.

Hur sjutton får ni vardagen att gå ihop?
Kan nog inte svara på det, ibland är jag förundrad själv över att vi lyckas. Både jag och Stefan har inga problem med att det är lite stökigt, vi orkar inte ha det perfekt hemma. Ibland måste man bara strunta i vissa saker för att få tiden att räcka till till viktigare saker, som att bara få se på tv med barnen en stund. Jag läste klart min sjuksköterske-utbildning i våras, så jag började på min femveckorspraktik när Alice och William var 3½ månad. Sen var jag bara ledig nån vecka efter det innan jag fick börja på mitt sommarjobb och nu är jag på lasarettet i Ludvika och jobbar. Ibland händer det att vi bara möts i dörren, lämnar rapport om mat, blöjbyte och sovning, innan jag måste åka till jobbet.

Är tvillingarna lika varandra?
Nej, varken till utseendet eller till sättet. Däremot kan jag säga att den äldsta tvillingflickan och den yngsta är lite lika varandra till sätt och utseende, samma sak med pojkarna.

Vilka är dina råd till blivande tvillingföräldrar?
Slappna av, man behöver inte ha det perfekt hemma, läs på om tvillingar och barn över huvudtaget så att man har en plan. Släpp kraven på att amningen ska fungera. Sen är det ju bra om man har nära och kära som kan underlätta livet lite. Nån som bjuder på mat nån gång.