fredag 26 februari 2010

Liveklippen ger mig kickar

Här jobbar jag med Moto Boy (Oskar Humlebo) och ett liveklipp i en gränd på Söder. Framställer honom som en gatumusik med en mössa med pengar framför fötterna. Roligt klipp som hittas här hos UNT.
Observera på slutet mannen som skänker Moto Boy en slant (riggat med en fotograf från Scanpix).
Jag vill påstå att jag genom TT var en av dom första webbtvaktörerna som regelbundet införde liveklipp med artister. Nu finns det livevideor hos många tidningar och musiksajter.
Den bästa görs av SVT:s "PSL". Deras musikklipp är innovativa, konstnärliga och en förebild. Se här bara vad de gjorde med Moto Boy i kyrkan.
Min Moto Boy i dag är jag lite missnöjd med. Att jobba med ett stativ och en kamera på fri hand blir för stora störande element. De bildsätten kraschar ihop, tycker jag nu.
Men det är fint det Moto Boy framför.
Efter vår tagning kommer ett okänt par som bor i huset ovanför och frågar Oskar vem han är. "Du spelade så otroligt vackert och räddade vår fredagsmorgon".
Jo, så är det varje gång med liveklippen. Jag njuter med ståpäls. Otroligt stort att få stå där själv och lyssna till det bästa vi har inom svensk musik. Det blir så personligt, så gripande.
Och "The heart is a rebel" är en låt av rang. Hjärterang.
Det är en ynnest och stor ära att vara en del av den här produktionen. Bara hoppas på att det fortsätter i framtiden.