söndag 7 mars 2010

Träbobar är kul


Mycket av det jag har fått uppleva som barn vill jag så klart föra vidare till mina barn. Ett av dem har förmedlats i vinter. Små små träbobar som man kan göra banor åt i snöhögarna.

Jag snickrade ihop mina egna som barn. Sågade och täljde samt lackade dem med morsans nagellack. Sedan var det tävlingar mellan bobarna ute. Jag hade kvalrejs, längdrekord och hoppbacke. Banorna var rena fantasibanor, till och med med tunnlar.

Alla resultat bokförde jag när jag väl gick in och förde statistik mellan bobarna.

Nu har jag tillverkad två träbobar åt Elsa. Hon har varit med att sandpappra och måla dem. Sedan "lånade" vi nagellack av frugan.

Och de fungerade bra i bobbanorna. Över förväntan. Och Elsa, tillsammans med bästisen Juliette, tyckte de var jätteroliga.

Det var för några veckor sedan. Nu tror jag att en av bobarna är borta. Och inte blev han bokförd heller - för statistiken har inte Elsa börjat med ännu.