lördag 19 juni 2010

Bröllopet i bilder

Jag har haft lite sändningsstrul. Ska traska hem tillsammans med en halv miljon svenskar i Stockholm. Återkommer med kommentarer till dessa bilder senare.

Text skriven på söndagen: Nu har jag hämtat mig från yran. I går skjutsades jag ut med buss tillsammans med övrig press från UD till min position vid Gustav III:s staty.
Där fikc vi stå i timmar utan att få lämna området, inte ens toa besök var giltigt skäl.


I väntan sprang bland annat ner till intilliggande TV4:s tv-center och brände av en bild på Mona Sahlin, socialdemokraternas partiledare, fint galaklädd i grönt. Men skulle hon inte ha rödgrönt?

Jag såg ut som en pirrig Säpo-vakt. Rätt stiligt om jag får säga det själv. Kostymen kommer från Brothers. Brillorna från Rayban. Får man spons nu?

Här står jag vid min position. Denna historiska dag. Klockan 16:40 började kortegen. Jag filmade en minut när de åkte nedför Slottsbacken.
Sedan packade jag ihop för att slussas till nästa fålla, den vid Logårdskajen, här också strikt förbjudet att lämna pressläktaren för toalett eller mat.
Jag var svimfärdig nu. Ingen mat ingen toa. Förutom kramp i vänster fot gick det ändå bra. Brudparet anslöt till kajen vid klockan 17.30 men det stod en massa soldater i vägen med höga huvudbonader så bilderna blev därefter.
När mitt uppdrag var över var det omöjligt att skicka på det trådlösa nätverket. Den var fullkomligt överbelastad.
Vi hade en bredbandskabel dragen från Love Stockholm-tältet vid Strömsbro men jag fick inte lämna fållan förrän efter en halvtimme. Sedan pressade jag mig förbi massorna till min efterlängtade bredbandskabel. Väl framme tog det bara några minuter att skicka mina videoklipp.
Då hade jag stått, utan mat och toa, i pressfållan i sex timmar. Minnesvärt bara det.