lördag 28 augusti 2010

Nu stakar jag mot Vasaloppet

I veckan blev det fullt till nästa Vasalopp. Tur att jag hann anmäla mig innan dess.
Men till saken hör att det finns en marknad för att köpa andras startnummer, folk som får kalla fötter, blir sjuka eller annat kan sälja den vidare. Så möjligheterna finns kvar.
Jag har lite försiktigt inlett min Vasaloppsträning. Lite jogging och några inlines med stavpass. Bara för att bygga upp en grundkondition att stå på. Lite styrketräning tänkte jag senare i höst för axlar, rygg och armar som annars får mycket stryk under de nio milen på skidor varav mycket stakande på myrar.
I dag testade jag att ta med Ida och Fanny på ett joggingpass. Vi har en cykelvagn som också går att använda som joggingvagn. Det blev verkligen tungt mot ett vanligt löppass. Bäst artar sig joggingvagn på plan och fin asfalt där löpningen känns relativt normal trots att man styr med ena handen. Värre är det i backar att få till ett naturligt löpsteg när man hänger med båda armarna på vagnens handstöd.
Tänkt lite på kosten också. Men den är nog svårast att tygla. Jag älskar mat. Just motion har jag haft för att kunna äta det jag vill. Nu måste jag nog odla lite karaktär.
Men i kväll, en lördag, säger jag ändå: Skål!