måndag 30 augusti 2010

Vilken tv-händelse i SVT

SVT sänder en amerikansk tv-serie bara veckan efter dess USA-premiär. Ser ut lite som ett grisen i säcken-köp eftersom man inte riktigt vet vad den kommer att handla om.
Ja, för nu ska det hängas på, och det klingar inte så mycket public service över det hela.
- Jag är rätt säker på att det är något slags svenskt rekord vi sätter, säger Annie Wegelius, programdirektör på SVT i ett pressmeddelande.
Amerikanska tv-branschen är skickliga att skapa en hajp. Nu handlar det om NBC:s nya storsatsning "The Event" (seriestart måndag 20 september i USA). Det påstås vara världens kanske just nu hetaste och mest actionfyllda konspirationsthriller.
Så här skriver SVT: De första avsnitten är fortfarande under inspelning och inte ens skådespelarna vet vad som väntar längre fram i serien. The Event kretsar kring den vanlige killen Sean Walker (Jason Ritter) som råkar snubbla över en mörkläggning så stor att inte ens USA:s president vet hela sanningen. Bakom mörkläggningen döljer sig en hemlighet som kan ändra förutsättningarna för hela mänskligheten.

I Sverige får "The Event" i tretton delar premiär söndag 26 september klockan 21:15. Vill du se en 13 sekunder långt och väldigt avslöjande (ironi) smygtitt se här:


Hur jag ställer mig till "The Event"? Jag reserverar mig och säger "eventuellt".