söndag 28 november 2010

Årets bästa plattor

Sonic har i sitt senaste nummer (nummer 55) listat årets 25 bästa album. Håkan Hellström toppar följt av The Radio dept, Anna von Hausswolf, Midlake och Merle Haggard.
Som vanligt många kreddiga plattor jag missat, inte hört eller känner till.
Så här är min topp 5 för året 2010:

1) 2 steg från paradise/Håkan Hellström
En platta som växt under hösten och får ärrade musikkritiker att ångra för låga betyg (läs bladet Markus Larsson som ändrade från fyra till fem). Jag tycker Håkans annars kritiserade röst här kommer mer till sin rätt i variationer och som vanligt underbara texter och melodier. Titellåten är fortfarande en favorit.
2) Body talk part 1/Robyn
Om man slår ihop de tre skivorna som i "Body talk" så har hon gjort årets platta. Men annars så är den första bäst. Hon bevisar sin storhet, sitt moderna sound och mångfald trots ett i grunden klubbigt sound. Får snart fyrtioåriga män som jag att känna sig som klubbkid igen. Helt rätt - helt inne.
3) En plats i solen/Kent
Svåra Kent gjorde i somras sin mest tillgängliga och omedelbara platta hittills. Man sjunger med och förvånas inte om de i sommar står på allsångsscenen på Skansen.
4) Catch a tiger/Lissie
Amerikanskan som alla verkar missat. Hon spelade nyligen på Debaser Medis och jag läste inget inför eller efter om den konserten. Var tog hon vägen. Sångerskan är en eminent representant för snygg amerikansk bilåkarpoprock med rötter i Fleetwood Mac. Jag ångrar att jag inte tog mig tid för spelningen.
5) Work/Shout out louds
Också en platta som legat på tillväxt. Men sedan sitter den där med sina snygga melodislingor och är kanske det bästa av svensk bilåkarmusik för E4:an.

Bubblare: Tom Jones, Johnossi.