fredag 14 januari 2011

Ha barnen som träningsredskap


Jag har kontroversiell bokidé. Något som säkert får kultursidorna att glöda, barnpsykologer att rasa och ministrar att ryta.
"Träna med dina barn".
Låter inte så farligt. Men "Träna med dina barn som vikter". Eller "Lyft dig själv med din barn".
Alltså en bok med olika övningar där du använder dina barn som hantlar.
Jag brukar ha Elsa, 19 kg, liggandes på mig ibland när jag gör armhävningar. Eller lyfta henne hängandes framför mig med raka armar så många gånger jag orkar. Eller ha Ida och Fanny, 12 kg vardera, på varsin arm och göra djupa knäböj.
Ja, det finns säkert fler övningar som jag kan skramla ihop till en bok.
En träningsbok som skulle få kultursidorna att skriva om "kulturskymning i den moderna, vad vi trodde, civiliserade kärnfamiljen där föräldrar i tron på ett hälsosammare och trendigare liv skaffar sig barn så att de kan lyfta dem i motionssyfte enkom för att stärka sig själva".
Barnpsykologer rasar mot risken för nackskador och fallolyckor av utpumpade föräldrar som inte orkar eller lyfter fel och därmed skadar sina barn inte bara fysiskt utan psykiskt för all framtid.
Ministrar klagar på en sämre välfärd och käppar i ekonomins ekorrhjul när alla föräldrar inte längre löser in dyra gymkort utan tränar hemma med sina barn.
Däremot jublar barnprylsmarknaden som Babybjörn som lanserar Kettlebaby. En bärrem med grova handtag som fästs runt ditt småbarn och gör det enklare att göra 15 av de lyftövningar för armarna som nämns i Markos träningsbok. Ett träningsredskap som snart finns i varje barnfamiljs hem.
Den erkänns snabbt som tävlingsform och utövats runt om i världen och dess tävlingsmoment kallas "Två Kettlebaby stöt" och "En Kettlebaby ryck". Kettlebabylyft blir senare en ny OS-gren.
Vad tror ni? Sitter jag på en bestseller? Bokförlag är välkomna att höra av sig.