fredag 18 mars 2011

Allt färre skivor





Kanske inte dåligt samvete. Men det känns vemod någonstans.
Skivan är död.
Jag håller mig kvar. Men skivinköpen minskar dramatiskt hemma. Bara sånt som man verkligen måste ha, som Lykke Lis senaste, inhandlas. Och sedan samlingar med Bruce Springsteen, The Ark och andra som man gärna inte vill avsluta än. Det blir ju glapp i skivhyllan. Men om något år gapar nog hål i artisters samlade verk ändå. Man orkar inte kämpa emot. Skivan är död.
Spotify, länkar på nätet, skivbolagens elektroniska recensionsex och Iphone gör skivan rent fysiskt överflödig. Det är trist men sant. Skivbutiker stänger. Skivförsäljningslistan toppas av sådana som jag som köper gamla nysläpp av Rolling Stones.
Och album som format, eller en temaskiva, vad är det kommer mina döttrar säga i framtiden.



- Använder applikationen BlogPress från min smarta iPhone