fredag 11 mars 2011

Genrepsfeber i Globen

Nu börjar snart Melodifestivalens publika genrep i Globen. Jag tänkte kontinuerligt fylla på här med mina intryck av finalartisterna. Kolla in formen på dem.
Så kolla in här lite då och då.

Danny Saucedo
Tänk att få öppna i Globen. Ståpäls. Stolsraderna framför mig reser sig upp - jag trodde jag satt bland objektiva journalister, eller så gör jag det inte. Grym öppning. Publiken är på.

Sara Varga
Sådan kontrast till dansfebern nyss. Men Sara Varga är en skön omväxling. Jag tror många i Globen är kluvna till låten, vet inte riktigt hur de ska värja sig, den springer ikapp en. Skrällvarning. Bra publikrespons - men ingen extas.

The Moniker
Publiken är med från första takten i galenskapen. Oh my God! Ska man tro publiken har vi en vinnare här.

Brolle
Tror den stora luggen hamnar rejält på sniskan i Globen. Sist? Hygglig respons av publiken dock.

Linda Bengtzing
Linda Bensin exploderar i Globen. Ger järnet. Kvar står en fartblind publik som bara älskar det. Tror jag - men det är kanske mig det är fel på.

Nicke Borg
Drabbas av en "drop out" i kväll, ljudet dör för en tiondels sekund, men rockaren levererar. Mittenplacering, spelar bäst på hemmaplan (rökig rockklubb).

Swingfly
Svenska folket vill ha fest i år. Förra årets final är en tung gäspning i jämförelse. Swingfly är en av dem som svänger hårdast i Globen.

Sanna Nielsen
Celine Dion i Globen? Trollbur och flygande assistenter. Låten känns tung. Kanske baktung. Glider ner för resultatlistan.

The Playtones
Jag kan verkligen inte tolka deras toner. Obegripligt - men respekt för den stora massan som säkert älskar rockabillysvänget. Tam respons från Stockholmspubliken men säkert jubel i Kalmar.

Eric Saade
Populärast. En vinnare enligt Globen. Mycket bra respons från publiken. Vad säger juryn?