fredag 4 mars 2011

Kostråd inför Vasaloppet

Det finns så många teorier om uppladdningen inför Vasaloppet. Speciellt med kosten.
Den allmänt gällande grundregeln är att man ska fylla kroppen med kolhydrater (potatis, ris och pasta typ).
Kolhydrater är kroppens viktigaste bränsle under fysisk aktivitet. Det måste fyllas på både innan och under långa lopp.
Jag har i dagarna ätit lunch två gånger. En gång vid klockan tio och andra gången två.
Jag är extra orolig då vågen hemma visar rekordlåga 81 kg. Jag har gått ner mer än tio kilo sedan i somras då jag långsamt inledde Vasaloppsträningen.
Jag måste bygga på depåerna sista veckan för att det ska finnas något att ta av. Det sägs att man under Vasaloppet i genomsnitt går ner tre kilo. Då skulle jag hamna i nivå med vad jag som ungkarl vägde på mönstringen 1990.
Kvällen innan loppet brukar jag polaren Jakob se schlagersändningen på en restaurang i Mora och samtidigt pastafrossa. Så blir det i år också.
Här finns några tips för vasalöparen genom SvD som intervjuat Anna-Karin Strömstedt.