tisdag 19 april 2011

Här är mina Eurovisionfavoriter

Efter att ha lyssnat, och tittat, på alla årets Eurovisionbidrag är jag övertygad om att Eric Saade vinner tävlingen i Düsseldorf i maj. Men det bygger på ett första intryck.
Och sedan vette gudarna hur låtarna låter och ser ut singback på en stor scen med miljontals tittare, och det inkluderat Eric Saade.
Just nu rankar jag personligen de här fem låtarna som de bästa bakom Sverige.



1) UNGERN - Kati Wolf/What about my dreams
Stark Celine Dion-liknande röst på vargkvinnan men framförallt en mycket övertygande drömdiscopoplåt. 12 points.



2) NORGE - Stella Mwangi/Haba haba
Norge goes Hello Africa. Banala afrikanska rytmer men det svänger så gott. Skaka rumpa.



3) IRLAND - Jedwards/Lipstick
Här snackar vi banal pop effektivare än en Saab-fabrik. Min skämslåt. Men jag diggar twinsen från Irland med eller utan läppstift.



4) TURKIET - Yuksek Sadakat/live it up
Coolt "My Sharona"-riffig rock. Här svänger det så friskt att fezen blåser av.



5) GEORGIEN - Eldrine/One more day
Ännu en eldig rockstänkare. Tror dock att den faller live. Befarar att rocktjejen är för tunn för mer än en dag.

UTMANARE: Tysklands subtila och annorlunda Lena. Vitrysslands nationalsång som ändå har något.