söndag 29 maj 2011

Bullar till mamma





Jag bakade bullar till mina barns mamma och min älskade fru i dag.
Pia är världens bästa mamma. Hon skulle kunna ge upp arbetslivet och vara hemmamamma med dem. Hon rår över dem, pysslar, städar, ordnar, köper grejer, läser, leker och sätter dem i första rummet.
Hon uppskattar också god bullar. Så här är ett recept på Morsdagbullar, eller vaniljbullar, som är både lätta och vansinnigt goda. Du gör dem i långpanna.
Receptet hittade jag i en mattidning.

Skurna bullar med vaniljkräm

En långpanna, cirka 24 bullar
Tid: 30 min plus 2 timmar

25 g jäst för söta degar
3 dl kall lättmjölk
3/4 dl strösocker
2 ägg
150 g smält avsvalnat smör
11-12 dl vetemjöl

Vaniljkräm
3 dl standardmjölk
3 msk strösocker
1 1/2 msk Maizena majsstärkelse
4 äggulor
2 tsk äkta vaniljsocker

Fyllning
75 g rumsvarmt smör
1 1/2 dl florsocker

Pensling och glasyr
1 ägg
2 dl florsocker
1 msk vatten

1) Vaniljkräm: Koka ihop mjölk, socker, majsstärkelse och äggulor under vispning till en kräm. Tillsätt vaniljsocker. Låt kallna i vattenbad under lock.
2) Rör ut jästen i mjölken. Häll i socker, ägg, smör och 11 dl vetemjöl. Arbeta ihop till en smidig deg. Häll i mer mjöl om så behövs.
Jäs cirka 40 minuter.
3) Blanda samman fyllningen.
4) Kavla ur hälften av degen till en platta som täcker långpannan. Ta bakplåtspapper under. Bred på vaniljkrämen.
5) Kavla ut resten av degen. Bred på fyllningen. Rulla ihop från långsidan. Skär rullen i 24 skivor. Ställ dem i rader på degplattan med vaniljkräm.
Jäs en timme.
6) Sätt ugnen på 200 grader. Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda på nedersta falsen cirka 25 minuter.
7) Skär upp i rutor. Blanda florsocker och vatten till glasyr. Ringla det över bullarna.

Ha en bra morsdag!



- Använder applikationen BlogPress från min smarta iPhone