måndag 30 maj 2011

Kungligt arbete på TT



Oj vilket drag det blev på TT:s redaktion i dag. Kungen skulle uttala sig om alla skriverier om honom den senaste tiden. Han skulle göra det enbart genom TT.
Telefonen gick varm även hos oss på TT/Scanpix-videoredaktion. Skulle vi få filma?
Det fick vi. Det rörliga har gått ut överallt på nätet och i Sveriges största tv-kanaler i kväll.
Skarpt filmat av Martin Höglund.
Reporter var Tomas Bengtsson. Han ÄR kungen.
Han ställde relevanta frågor, höll sin linje, var korrekt och pressade vid rätt ställen.
Jag har Tomas Bengtsson lite som min idol. Det går tillbaka till året när jag debuterade på TT:s webbtv. Jag fick följa med videoreporter Anders Britts samt Tomas Bengtsson till Knutby dagarna efter morden där.
Jag minns den ärrade och helproffsiga Bengtsson som i dag. Han körde bil, rökte, pratade i telefon och lämnade citat till hemmaredaktionen. Han pressade polis och advokater på ett hårt men reko sätt.
Han är lång och respektingivande när han sträcker fram (då sin bandare) den gula micken med tyngd av tredje makten.
Kungen då? Jag tycker han vacklar. Spelar ett högt spel. Nu är det säkert som han säger eftersom han säger att det är så. Han förnekar allt. Fine. Vi får tro honom på orden.
Men tänk om det trots allt kommer motbevis. Då hänger han verkligen löst. Allt förtroende är förbrukat.
Och Tomas Bengtsson får göra intervjun med Kungen när han abdikerar.