onsdag 25 maj 2011

Sagan om Silvias ring

Twitter är ett klister. Har jag förstått. Därför har jag väntat tills nu. Då jag insåg att det kanske finns ett skäl till att använda sociala medier som Twitter som ett journalistiskt verktyg. Att spåna trender, hitta uppslag och finna intervjuoffer.
Men föga anade jag att ett av mina första twitterinlägg skulle bli en nyhet. Scanpixredaktionen hade genom vår utsända fotograf fått nys om att Silvia inte bar på sin vigselring under ett officiellt besök i Nykvarn i dag.
Mina kollegor facebookade om det först. Något senare slängde jag ut det på twitter: "Senaste kungliga: Silvia utan ring i Nykvarn". Den tråden togs upp av TT:s Owe Nilsson och sedan var det en kvällstidningsnyhet där vårt twittrande citerades.
Kolla Expressen här. Kolla Aftonbladet här.
Bara en korrigering av sagan. TT:s videoreporter är visserligen jag men jag var aldrig på plats i Nykvarn, det var en annan reporter.
Om Twitter är ett klister så är jag härmed limmad. Jag finns här på Twitter.