lördag 2 juli 2011

Långgrunda drömmar





Även badstränder har fått nya gillarkriterier som förälder. Helst ska de vara långgrunda som en landningsbana för nya superjumbon. Mot tidigare snabbt avgrundsdjupa som Niagarafallen.
Dessutom ska det vara fin sammetslen sand att bygga sandslott i.
Med grunda stränder har man perfekt vy över två övermodiga tvillingflickor i två årsåldern samt en tuff badflicka på sex år.

Jag har under min uppväxt i Smedjebacken dissat allt med Grängesberg. Men i veckan fick jag lov att omvärdera gruv- och bryggorten. Anledningen var en sandstrand. Av rang skulle jag vilja hävda.
För Kyrkvikens bad, se bilden, hade finfin sand och långgrunt så att man stod i vatten till knät max efter hundra meter.
Barnen älskade det.
Det var rena playan i dalaskogarna, 5 km utanför Grängesberg.

I Stockholm är favoriten Gålö havsbad i Haninge. Visserligen ett blåshål men så långgrunt.
Dagens besök var underbar. Varmt i vattnet. Varmt i luften.
Gålö var som utomlands men utan strandförsäljare och fulla svennar.


- Använder applikationen BlogPress från min smarta iPhone