torsdag 22 september 2011

Heta ämnen med nakna män

Den får mig att längta till bastu och bira.
Men framför allt är det imponerande känslomässig het och vackert bildsatt resa i finska saunan.
Jag är helt tagen av den finska dokumentären "Den nakna mannen" (finns på SVT Play) som gick i SVT den 13 september men som jag såg klart i går.
Filmarna har fångat mest tunga människoöden som avslöjas i bastun av nakna män. Oftast med en tyst lyssnande vän som får höra bästa kompisen lätta på hjärtat tills det brister. Den är fantastisk.
Här pratas det om slitande vårdnadstvister, förlorade barn, gamla synder och drogleverne.
Naket filmat utan en endaste störande speakerröst, den står helt för sig självt. Ibland förstår man inte övergången för en bit in men det är bara charmen med livshistorierna som rullas upp.
Fantastisk är den om björnskötaren som berättar om björnungen som bastar med honom. Plötsligt tycker samma björn, men i vuxen ålder, upp i bild gosar med honom och smashar hans utemöbler i små bitar. Björngubben bara iaktar och säger "ja ja". Oförglömlig sekvens.
Det verkar som den finske mannen öppnar sitt inre på vid gavel i bastun. Vackert så.
Det fanns också ett klipp om så kallad koppning i Helsingfors. Man tappar folk på blod efter bastun genom små stick. Blodet samlas i små "koppar" med undertryck som suger upp det röda.
Jag har själv provat det för några år sedan. I exakt samma sauna som i filmen.
Det var en blodig historia men mycket uppfriskande. En blodig hälsokur.
Jag skrev en artikel om det för TT Spektras räkning.
Jag älskar själv bastu. Kort men intensivt är min melodi. Så hett att jag oftast röker ut "svennar" på gymmets bastu. För hemma har jag ingen. Tyvärr ingen plats. Men om en dag ett större hus önskar jag mig en riktig fin bastu.
För det är där man känner att man lever i nuet. Man vänder ut och in på kroppen. Renar den. Och som i filmen blottar man tydligen sin inre själ också.
Det sägs att president Urho Kekkonen bedrev en bastupolitik. Han löste många heta världsfrågor svettandes i bastun. Beryktade är till exempel de med Sovjetunionens ledare Nikita Chrustjov som gäst på bastulaven.
Kyligt läge? Lös det med värme...