torsdag 6 oktober 2011

Fotbollsbevakning i Helsingfors



Regnet öser ner på hotellfönstret i Helsingfors. Det ska bli bättre väder i morgon lovas det inför EM-kvalmatchen mellan Finland och Sverige. Hoppas det.
En lång dag är till ända i landet i öster.
Jag har besökt både lägrens presskonferenser. Båda på Hilton. Olika Hilton i finska huvudstaden. Sponsrat?
Nåja.
På finska pressträffen svimmade nästan allsvenske spelaren Daniel Sjölund mitt under Patrik Ekvalls intervju. Tror inte det var av de tuffa, svettiga frågorna dock.
Jag kallsvettades också när jag skulle få två minuter med finnen Niklas Moisander. På finska. Han förstod mig. Och det är huvudorsaken. Om jag så hostar, mycket möjligt i dagarna, fram frågorna så är svaren viktigast. Allt annat klipps bort.
Erik Hamrén tog sin lagkapten i försvar gällande Zlatans minskande brist på motivation. Han ville ta ner uttalandet som något uppförstorat. Att ta det med en nypa salt. Han tyckte det bara var bra att han var ärlig.
I stället gick han i konstigt svaromål med en journalist och snärjde in sig i en konstig jämförelse med att reportern kanske inte brann lika mycket för skrivandet i dag som för tio år sedan.
Men det elementära med Zlatans uttalande vilket inte kom fram på pressträffen i dag är vilka signaler det ger till truppen när lagkapten inte säger sig vara hundra för fotbollen längre.
En annan siffra är tolv. Kalla tolv grader, mulet och blåsigt. Träningen på Olympiastadion var en påminnelse om att det kanske till och med är läge att gå ut och handla långkalsonger på stan i morgon.
Kan bli kallt om rumpis efter två timmars sittande på pressläktaren.
Men spänningen lär väl värma.