fredag 4 november 2011

Blå sms får en att se rött





Sms-mysteriet är löst. Det höll på att kosta både biobesök och vänskap.
Min kompis Sami kunde häromdagen bara få mess av mig men inte skicka svar till mig. Jag blev sur över att han aldrig svarade. Vi hade faktiskt kommit överens om bio tillsammans.
När vi lagom stressade till slut ringde varann innan bion skrek vi båda i luren på varann "var är du någonstans?".
Jag har messat dig bedyrade Sami. Vilket han kunde bevisa.
Men pratbubblorna i hans iPhone blev blåa i stället för det normalt gröna. Messen gick inte fram men det larmade inget i telefonen.
Kan det bero på att han har Tele2 och jag Telia? Ologiskt kom vi fram till. Förbryllade beslutade vi att höras på mejl eller ringa.
Men nu på morgonen har Sami rett ut det med sin operatör.
"Ett vanligt fel som vi får många samtal om" säger man.
Sami har skickat "iphonemess" vilket jag som mottagare inte haft aktiverat för att kunna ta emot. "Stäng av och skicka vanliga sms" fick han till råd. Och vips så fungerade det.
Nu har jag letat i inställningar efter "iphonemess" för att testa om jag ska sätta på den trots allt men jag hittar inget.
Vet du var den är? Och har du en pedagogisk förklaring till hur hela alltet är tänkt att fungera får du gärna skicka ett svar... men helst inte ett sms.



- Använder Blogpress skickad från min hypersmarta iPhone
- Har du nyhetstips? Mejla mig på marko.saavala@tt.se