söndag 11 december 2011

Mer lokalnyheter från Huddinge





Ännu en lokaltidning i min brevlåda. Yippie!
Jag älskar lokala nyheter vare sig det är i tv, radio eller tidning. Att läsa om det lilla i ens omedelbara närhet. Katter i träd. Grannfejden. Politiska trätor. Grattisbilden. Insändaren som rasar.
Fantastiska nyheter.
Men förorten i Stockholm har hamnat i medieskugga. Speciellt Huddinge. Det finns ingen lokalbevakare mer än Mitt i-tidningarna och Södra sidan i mitt närområde. Men utgivningsdagarna duggar inte tätt.
Om förortens medieskugga kåserar författaren Per Wirten utmärkt om i nya tidningen Huddinge nyheter vars första nummer kom i veckan.
Han tycker, med all rätt, att det är anmärkningsvärt att Huddinge med 100 000 invånare inte har någon "riktig" lokaltidning.
Huddinge nyheter är inte den tidningen. Den är ideellt driven och är "en lokaltidning med Socialdemokratiska förtecken". Upplaga på 24 000. Fint så. Men hallå, bara fyra nummer per år.
Juste att man har en intervju med Huddinges "starke man", kommunstyrelsen ordförande Daniel Dronjak Nordqvist. Han är ändå en moderat.
Och lite lokal stolthet får man genom att läsa att årets Robinsonvinnare, Mats Kemi, bor i Snättringe.
Hittar dock ingen notis om katt i träd...


- Använder Blogpress skickad från min hypersmarta iPhone
- Har du nyhetstips? Mejla mig på marko.saavala@tt.se