fredag 2 december 2011

Sociala diskussioner i media

Nu är TT:s socialamediepolicy offentlig. Det har varit en het potatis i vår lilla ankdamm av journalister. Tråden har tagits upp på twitter och på sajtplats av Ajour som citerar TT:s politiske Owe Nilssons tweet.
Själv ser jag ingen skillnad nu på hur jag ska agera som privatperson och yrkesman. Inte mer än att sunt förnuft gäller även i fortsättningen.
Oftast en tolkningsfråga. Så även med en policy.
Den har efterlysts men känns den så nödvändig.
Vi är alla "journalister" där ute. Men somliga får stå för det trovärdiga och det bekräftade och filtrera uppgifterna. Det får bli vår yrkesroll. Kanske då att en guidning är på sin plats men den får inte kännas som en munkavle.

Här är några andra byråers offentliga policyn; AFPReuters och AP.

Själv skulle jag vilja åberopa Helsingborg dagblads socialmediepolicy: "Det du publicerar i sociala medier ska inte kunna ställas emot dig i din roll som journalist".



- Använder Blogpress skickad från min hypersmarta iPhone
- Har du nyhetstips? Mejla mig på marko.saavala@tt.se