söndag 12 februari 2012

Språkliga Whitney-minnen








Whitney Houston har gått bort. Många nämner hennes storhetstid som artist under 1980- och 1990-talet. Visst minns jag hennes smäktande powerballader från skoldiskot som "Greatest love of all". Men även hennes utmärkta uptempolåtar som genombrottet "How will I know". Den har jag ett särskilt minne till gymnasiet i Ludvika. Fick tillbaka en engelska berättelse med rödmarkerat runt "how will I know". Det heter "How WOULD I know" säger den stränga lärarinnan Montelius.
Jag bara "men Whitney Houston sjunger ju how WILL I know".
Nämen det är fel. Det som sjungs är inte alltid rätt slog hon fast med auktoritet.
Åter till storhetstiden. Visst dalade den på slutet men jag vill poängtera att jag så sent som 2009 hyllade hennes album "I look to you" som det årets allra allra bästa. Den var grym även om rösten var märkt av drogerna och det hårda levernet.
Det som förmodligen tog hennes liv endast 48 år gammal.