måndag 27 februari 2012

Tolv saker för sabba intervju

Låt mig lista tolv saker som irriterar mig när jag intervjuar dig. Alltså när man solokör och gör allt själv. Tio saker som kan få mig ur balans.
Eller ta det som medieträning om du vill vara medgörlig för att få till en bra intervju. Eller om du bara vill se en hårt arbetande videoreporter gå bananas. Välj själv.
Obs! Bakom varje punkt finns en uns av ironi men den bottnar i stor del sanning. Det här är mina tankar, inte någon annan kollega. Det är gjort med ett stort leende trots den irriterande situationen.


1) Nervös, var inte nervös. Det smittar och gör mig osäker.

2) Var inte Zlatan. Då blir jag rädd och helt ställd.

3) Inte långa svar, som politiker. Inte heller för korta, som sjuåringar.

4) Tilltala inte mig med namn. "Jo, vänta nu Marko ska jag berätta". Låter så illa. Dessutom känner vi inte varann. Blir inte heller mer tjenis av det.

5) Luta sig fram i micken. Titta på mig. Stå rak. Strunta i micken. Den är gul och gullig men ska inte beskådas, inte pussas. Jag sköter den, greppa inte tag i den.

6) Säg inte " ja, som jag sa tidigare" eller "som sagt". Kan vara omöjligt att klippa bort. Och vad vet tittaren om vad vi pratat om tidigare.

7) Gunga inte. Stå still. Du hamnar utanför bild, speciellt när jag solorejsar och har svårt att göra två saker samtidigt, som att följa dina rörelser och intervjua samtidigt.

8) Ställ inte motfrågor. Det är inte ballt. Kom ihåg att jag ställer frågorna du svarar.

9) Ifrågasätta miljön. Jag vill stå där jag står. Oftast finns en god anledning till det, baserad på tidspress, komposition, ljudmiljö och vinkel.

10) Titta inte i kameran. Titta på mig som intervjuar dig. Du ska inte lämna en ståuppa till världen. Är du en besatt linslus, skärp dig.

11) Ta om frågor. Om det skett ett total missförstånd, visst okej. Annars ett stort irritationsmoment.

12) Se intervjun direkt efter. Kom igen. Du står väl för vad du sagt. Erkänn att du bara vill se att du ser bra ut.

Så där ja. Kan vi göra en bra intervju nu tillsammans? Vad tycker du?

- Bloggar med BlogPress från min supersmarta telefon.
- Har du nyhetstips? Mejla mig på marko.saavala@tt.se