torsdag 22 mars 2012

Appar för de minsta




Visst kan man langa "ajfånen" till de allra minsta. Det finns några appar som går väl hem hos mina snart treåriga tvillingflickor. För att inte tala om sexåringen, men det är en annan story.

Minitv
En personlig favorit då jag själv sysslar med korta videoklipp på mitt arbete på nyhetsbyrån. Här finns små filmer för alla intressen. Brandbilar, djur och lekar. Klippen är snyggt gjorda, fasiken att jag inte själv skapade en sådan sajt. Sajten, eller appen, är skapad av Henry Chu, före detta programledare för "Hjärnkontoret" som tagit fram klippen i samråd med barnpedagoger. Värt de drygt tjugo kronorna den kostar för Iphone.
Finns också som sajt.

iDress
Klä på Barbie-app. Hudfärg, smink, kläder, smycken, skor, handväskor och bakgrund med musik. Allt skapar barnet fram med enkla pekrörelser. Sju kronor kostar appen.


Toca Boca
Toca Boca-spelen är en stor favorit. Mina barn har valt spelen där man får leka doktor, frisör och hålla i ett kalas. Spelen är bra och roligt ljudsatta. Man skulle önskat sig en svensk variant med talande svenska. Finns både gratis och betalvarianter.

Kul för barn/Stora pekboken
Här är två svenska appar. De bygger på bilder i olika former. Antingen bilder på saker som kan låta eller som en speakerröst kan tala om vad det är. Men också bilder på färger. Här finns pussel, memory och hittaspel. Jag tycker mina barn lärt sig färger på ett bra sätt här. Kul för barn kostar 15 kronor. Stora pekboken har jag för mig är gratis.

Dino puzzle
Pusselspel med dinosaurier. Går att ställa in olika svårighetsgrader. Ida och Fanny blir otroligt stolta när de klarar av pussel själva. Gratis.


Det här vara bara ett axplock. Har du några tips på bra barnappar?