fredag 9 mars 2012

Loreen vinner - är det bekant?



Loreen vinner före Danny Saucedo. Känns det scenariot igen.
Det är mitt bestående intryck från kvällens publika genrep i Globen. Bra drag i kväll. Finalen blir euforisk.
Missa inte i morgon. Vinterns tv-underhållning är här igen.

Här är några rader om kvällens framträdande.
Shout it out/David Lindgren
Vilken publikuppbackning den här killen får. Put your hands up to the sky! Årets skräll skräller säkerligen i finalen också. Ropa ut det.

Jag reser mig igen/Thorsten Flinck
Publiken är på även här. Är Thorsten årets stora Andra chansen klättrare i finalen? Han reser sig ståtligt med den äran. Undrar när Hammarby kontaktar honom för att låna den som introlåt?

Mistery/Dead by april
Det värmer rockhjärtat det här. Om jag nu vore arg. Men jag är bara glad och på festhumör. Kul inslag.

Why start a fire/Lisa Miskovsky
Jag gillar Lisa i övrigt men den här låten är för mycket Anna Bergendahl. Vackert men trist.

Baby doll/Top Cats
Min sexåriga dotters favorit. Det svänger men saknar sexiga kurvor likt Barbie. Rak rockabilly.

Euphoria/Loreen
Jisses vilken förväntan när hon klev upp på scen. Hon äger. Folket är euforiska. Solklar vinnare. Det fanns goosebumps i Melodifestivalen men först nu kom alla känslorna på en och samma gång.

Soldiers/Ulrik Munther
Den lille grindvakten är gullig och ung. Mer av honom i framtiden men en bra dörröppnare här.

Mirakel/Björn Ranelid och Sara Li
Jag gillar ju Mirakel. Har inget att skämmas för det. Men svenska folket är delat. Synd. Det här är en atombomb som försvarsmakten Sverige inte skickar på FN-tjänst. Men uppdraget skulle i så fall hemlighållts och så fungerar det inte här. Tam respons i Globen. Sist i finalen, snyft.

Why am I crying/Molly Sandén
Enda balladen men vilken sådan. Stora känslor. Nästan som man önskar att hon vann så hon kunde släta av Eric Saade vid överlämningen.

Amazing/Danny Saucedo
Bättre sång än i delfinalen. Fantastiskt. Showen är ren arenaunderhållning. Men den där andraplatsen är tyvärr vikt för dig.