fredag 25 maj 2012

Tufft skift i Baku

Arbetstiderna är horribla i Baku. Och det har inget med regimen att göra. Även om folket sliter häck här.
Om ni vill ha lite bakom kulissernaberättelser så ligger Azerbajdzjan tre timmar före er i Sverige. Men Eurovisionsändningen ska ändå hålla centraleuropeisk tid. Så vid midnatt börjar sändningen här.
Det innebär väldigt sena arbettider för oss.
I morse efter Loreens semifinalvinst kom jag i säng klockan sex på morgonen. Presscentrat stängde klockan fyra så jag fick panikåka till hotellet för att få ut något.
Jag jobbade i det sista med videoklipp om den "obekväma frågan" hon fick efteråt på presskonferensen. Men även ett klipp om hur hon tycker att det gick under semikvällen.
Eurovision ska vara fri från politik så alla höll andan i presscentrat när Reuters reporter tog till orda. Se här.
På dagen gick jag ut på gatorna i Baku och frågade om deras favoritlåtar. Språkförbistringen var dock stor. Men till slut fick jag ihop något.
Nu väntar ett kvällsrep i Kristallhallen. Jag filmar Loreens finalnummer och ser om något händer eller ändras.
Hoppas på en lagom sen kväll i dag.
Under finalnatten räknar jag med ingen sömn alls. Flyget hem går klockan nio på morgonen. Sover i luften. Med ett leende över Loreens vinst.